25 Aralık 2016 Pazar

MİMARLAR İÇİN DİJİTAL REKLAM VE TANITIM İMKANLARI



Dijital Reklamcılık nedir ? Pazarlama ve tanıtım yöntemlerinin daha verimli hale gelmesinde teknolojik gelişmeler büyük rol oynuyor. Dijital reklamcılık kavramı, firmaların ürün ve hizmetlerini hedef kitlelerine online yollardan duyurabilmelerini sağlayan teknolojik yenilikler arasında yer alıyor. Online dünyanın fiziksel dünyayla bu denli iç içe geçmesi de tanıtım yöntemlerinin dijital kanallarla entegre olacak türde geliştirilmesine ön ayak oluyor.
Dünya çapında dijital medyanın reklamlardaki payı, 2006’da %8 iken 2009’da neredeyse iki katına çıkarak %15 olmuştur.
Buna ortalama bir insanın İnternet'te televizyon başında geçirdiği kadar zaman geçirdiği olgusunu eklediğinizde, büyümesinin hala ilk aşamalarında olan bir endüstri için çarpıcı istatistikler çıkıyor karşımıza.Burada; dijital reklamcılığı tanımlayan genel sorulardan ve temel hususlardan bazılarını irdeleyeceğiz, dijital reklamcılığın pazarlama karışımında oynadığı role ilişkin bakış sağlayacağız ve günümüzün pazarlamacıları için sunduğu teknolojilere, tüketicilere, ölçüm araçlarına ve yaratıcı fırsatlara göz atacağız. Ve dijitalin sadece büyük markaların kampanyalarında değil, tüm pazarlama kampanyalarında oynadığı rolü inceleyeceğiz. Evet, İnternet ile televizyon veya ulusal basın arasında bağlantı kuran bir çapraz medya kampanyası yaratmak istiyorsanız, buna uygun bir bütçenizin olması gerekir. Ancak dijital medyanın güzel tarafı, sonuçları hedefleyebilme ve ölçme kabiliyetine sahip olması ve dolayısıyla niş oyuncular için bile fırsatlar sunmasıdır.
( “Niş pazarlama” göreceli olarak benzer niteliklerde mal/hizmetlere gereksinim duyan, bir ya da daha çok benzer özelliği paylaşan, küçük bir tüketici kitlesinin istemlerini daha iyi karşılamak amacıyla geliştirilen pazarlama faaliyetlerine denir.)Şunu hatırlamakta fayda var: Dijital demek sadece İnternet demek değil—mobil telefonlar ve oyun platformları da var. Dijital devrim, insanların medya tüketme biçimlerini önemli ölçüde değiştirmiş durumda. Televizyon, radyo ve yazılı basın hala temel araçlar ama dijital, birçok insanın günlük yaşamında açıkça önemli bir yer tutuyor. İnsanlar, geçmişte yapamadıkları ölçüde içerik - ve reklam – paylaşıyorlar. İnternet’ten önce viral pazarlama, kulaktan kulağa yayılan bilgiye dayanıyordu ve sosyal medya, tüketicilerinize ne zaman, nerede, nasıl yaklaşmanız gerektiğini ve bazen yaklaşmamanızın daha iyi olup olmayacağını ele alırken duruma yeni bir karmaşıklık katmanı eklemiştir.Dijital reklamcılık hakkında kesin olarak söyleyebileceğimiz bir şey var: Halihazırda pazarlama karışımınızın bir parçası değilse, kısa süre içinde planlarınıza zorla girmeye başlayacak.Şimdiden çoğu yerde karşımıza çıkmakta bunlardan biriside web tasarım siteleri.
(Viral pazarlama: Kendi reklâmını yapan ve kendi kendine devam eden bir tür pazarlama yöntemidir.Buradaki temel unsur, ziyaretçilerin gördükleri şeyi son derece ilginç/yararlı bulması ve sitenin reklamını yapmaya gönüllü olmasıdır. “Viral” denmesinin nedeni ise başarılı olması halinde virüs gibi etkili olmasıdır.)
Dijital reklam türleri, günümüz koşullarında markaların adlarını çok daha geniş kitlelere duyurabilmesine imkan veriyor. Ancak yapılan analizler ve iyileştirmeler sonucunda söz konusu reklam türlerine her geçen gün bir yeni özellik ekleniyor. Reklam çalışmalarından hedeflenen verimi alabilmek için ise faydalanılacak online reklam yöntemleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmakta fayda var.

Dijital Reklam : Reklam Ağları

Reklam ağları, reklamveren firmaların güvenilir mecralarda pazarlama çalışmalarını gerçekleştirebilmelerini ve doğru kitleye ulaşabilmelerini sağlayan aracı platformlardır. Ayrıca yayıncıların da mecralarında yayınlanan reklamlardan en yüksek geri dönüşü alabilmeleri için gereken desteği sunan ağlardır. Reklamveren ve yayıncı arasında bir anlamda köprü görevinde bulunan reklam ağları, her iki tarafın da hedefledikleri başarıya ulaşabilmelerinde etkin bir rol oynuyor.
Firmaların pazarlama amaçlarına en doğru hizmet eden reklam ağını belirlemeleri, elbette dijital dünyaya giriş yaparken atılması gereken adımların başında yer alıyor. Bu nedenle ağları sundukları hizmetlere göre inceleyerek en uygun olanı ile yola devam etmekte fayda var.

Reklamverenler İçin Reklam Ağlarıyla Çalışmanın Avantajları

Reklamverenler, ağlar sayesinde birçok farklı reklam seçeneği ve yayıncı arasından hedef kitlelerine en uygun platformlarda en uygun reklam türleriyle kampanyalarını yürütebilirler. Aynı anda dilediği kadar platform üzerinde kampanyasını yönetebilen reklamveren firmalar, bu sayede yüksek erişim oranlarına ulaşabilirler.
Bunun yanı sıra reklam ağları, firmalara hedef kitleyi kategorilerle detaylandırarak hedefleme yapabilme olanağı sunabiliyor. Ayrıca firmalar, belirledikleri bütçeye göre medya satın almaları yapabiliyor ve böylece hedef kitlelerine en uygun fiyatlarla erişebiliyorlar.
Çağın koşullarına uyum sağlayarak dijital dünyaya adım atan firmalara, reklam kampanyaları için uygun olan çözümleri ve platformları belirleyebilmesinde reklam ağları büyük kolaylık sağlıyor. Ancak firmaların maksimum verim alabilmelerinde birlikte çalışacakları reklam ağının seçimi önem taşıyor.

Dijital reklam dünyasında önümüzdeki 5 yılda neler değişecek?

Online reklam sektörü, günümüze kadar geçirdiği süreçte çok büyük bir ilerleme kaydetti. Firmaların dijital reklam yatırımlarında yaşanan artış da sektörün büyümesine katkı sağladı. Bu anlamda hedef kitleye ulaşma yönünden firmalara pek çok avantaj sağlayan online reklamcılığa ilişkin yatırımların; önümüzdeki yıllarda geleneksel reklamlara yapılan harcamaların önüne geçmesi bekleniyor.
Forrester Research tarafından gerçekleştirilen araştırma da bu görüşü kanıtlıyor. 2016 yılında dijital reklam harcamalarının tüm dünyada televizyon reklamlarının önüne geçeceği ön görülürken, 2019 yılında dijital reklam yatırımlarının reklam sektöründeki tüm harcamaların yüzde 36’sını oluşturması bekleniyor.
Araştırmadaki bir başka öngörü de, online video reklamlarına yapılan yatırımların yakın gelecekte tüm dijital reklam harcamalarının yüzde 55’ini oluşturacağı yönünde. Mobil reklamların ise, önümüzdeki 4 yıl boyunca, online reklamcılıkta yıllık yüzde 13,7’lik bir büyüme yaşaması bekleniyor.
Ölçümleme araçları gelişecek
Online reklamcılıkta hedef kitleye uygun pazarlama stratejisi belirlemek için, reklamverenlerin ölçümlemeye verdikleri önem artıyor. Dijital reklamcılığın ölçümleme yönünde sunduğu avantajlar sektörü daha güçlü hale getiriyor. Reklam ağlarının sunduğu ayrıntılı raporlar yatırım geri dönüşünü hesaplamak adına reklamverenlere yardımcı oluyor. Bu anlamda önümüzdeki yıllarda ölçümleme ve analiz konusunda da gelişmelerin yaşanması bekleniyor.
Yayın sektöründeki gelişmeler
Tüketici alışkanlıkları, ilerleyen teknoloji ve bu teknolojinin doğurduğu yeni ihtiyaçlar sonucu yayıncılık sektörü de dijitale yönelmeye başladı. Televizyon kanalları, gazeteler, dergiler çeşitli online hizmetlerle internet kullanıcılarının ilgisini çekmeye çalışıyor. Basın-yayın sektörünün de dijitalleşmeye başladığı günümüzde reklam yatırımlarının da bu alana kayması kaçınılmaz bir son olarak görülüyor. Tüm sektörlerde yaşanan bu değişimin, online reklam yatırımlarını; satış, pazarlama ve tanıtım hedefi taşıyan tüm işletmeler için zorunluluk haline getirmesi bekleniyor.
Reklam değerleri ve performansı endişeleri
Yapılan araştırmalar reklamverenlerin, dijital dünyanın ne kadar güçlü ve cazip olduğunu bilseler de bu alana ilişkin yatırımlarında şeffaflıkla ilgili kaygılar duyduğunu gösteriyor. Yatırım geri dönüşünün hesaplanması, reklam harcamalarının şeffaf olarak raporlanmasına dair kaygılar zaman zaman reklamverenlerin yatırımlarını sınırlamalarına da neden olabilir. Bu noktada profesyonel ve güvenilir bir reklam ağı ile çalışmak reklamverenlerin kaygılarının ortadan kalkmasına yardımcı oluyor. Önümüzdeki yıllara ilişkin öngörüler de dijital reklam ağlarına daha fazla görev düşeceğini yönünde.



Türkiye’de gerçekleşen reklam yatırımlarını düzenli olarak ölçümleyen Reklamcılar Derneği, 2015 yılına ait sonuçlarını bugün açıkladı. Üye medya ajanslarının verileriyle hazırlanan sonuçlara göre, reklam yatırımları bir önceki yıla göre yüzde 9 oranında büyüyerek toplam 6.474 milyon TL’ye ulaştı. Reklam yatırımlarının en hızlı büyüyen kategorisi olan dijital reklamlar pastadan en fazla pay alan ikinci kategori aynı zamanda.




Dijital, basılı mecralardan pay çalmaya devam ediyor
Verilere 2015 yılında en çok yatırım yapılan mecra tüm yatırımların yüzde 50,5’ini alan TV oldu. İkinci sıraya yükselen dijital reklamların tüm reklam yatırımları içindeki oranı yüzde 22,9; onu yüzde 15,4 ile basılı reklamlar izliyor.



Geçtiğimiz yıl için dijital/basılı oranının sırasıyla yüzde 21/17 olduğu göz önünde bulundurulduğunda dijitalin basılı mecralardan pay çalmaya devam ettiği net bir şekilde görülebiliyor.
Reklam yatırımlarındaki büyümede dijitali yüzde 14,8 ile sinema; yüzde 7,7 ile açık hava ve yüzde 1,9 ile radyo reklam yatırımları izliyor.

Mı̇marı̇ alanda yenı̇ medyada reklam platformları

Mimari Reklamlar Nasıl Çoğaldı?
Yeni medya teknolojileri ve uygulamaları günümüzde sanatçıların ve tasarımcıların çalışmalarında pek göz ardı edemeyecekleri bir alan haline gelmiş durumda. Bugünün teknolojilerinin durumu ve bunların sosyal etkileri sadece gündelik yaşantımızı değil, algılarımızı ve kavramlarımızı da değiştirmiş bulunuyor.
Yeni medyanın kullanımı daha yaygın değilken şirketler kendi reklamlarını yapabilmek, müşteriye ulaşabilmek için billboard vb. kullanırlardı. Ama günümüzde neredeyse herkesin elinden düşürmediği başta akıllı cep telefonları olmak üzere bir çok teknolojik alet sayesinde kurum veya kuruluşların reklamları çok ta uzakta değil. Arama motorunda yazılan bir kelime bile yeterli olabilir hale geldi. Bir başka yöntem ise günümüzde mail adresi olmayan insan çok azdır herhalde. Büyük firmalar kendi reklamlarını, yapmış oldukları işleri gösterebilmek ilgi çekebilmek için mail adreslerine postalar gönderiyorlar.
Günümüzde şirketlerin artması rekabet ortamını da getirmekte. Böyle olunca da firmaların kendi reklamlarını iyi yapmaları gerekmekte. Bir çok firma içinden ayırt edilebilmelidir. Firmalar mimari alanda reklamlarını yaparken artık plan, render düzeyinde kalmak yerine 3d turlarla da ilgi çekebilmekte.

• Mimari Amaçlı Yeni Medyayı Nasıl Kullanırız? 
*İşimize yarayacak olan hazır çizimler ( tefriş vb.)
* Örnek proje inceleme ( erişilen bilgilerin doğruluğunu sorgulamak gerekir.)
* Güncel mimari haberleri, sergileri, workshopları takip amaçlı
*Çizimlerini, tasarımlarını beğendiğimiz kişi ya da kuruluşları. Bu tarz amaçla girilen sitelerin en alt kısmında mimari alanda iş yapan firmaların reklamlarını görmek mümkün.

• Mimari Paylaşım Platformları
•Forumlar
•Facebook
• Twitter
• Instagram
• Arkitera
• Kolokyum
• Bloglar vb.

Mimari paylaşım platformları sayesinde kişi veya kuruluşlar tanınmışlığı arttırıp kendi reklamlarını yapıyorlar.
‘Mimar’ kelime kökünü içeren isimde bir twitter hesabı açıp, daha sonra bu hesap üzerinden mimarlıkla ilgili paylaşımları kesmeyip , sonraları ise kendi mimarlık şirketinin ismiyle değiştirilmesi örnek olarak verilebilir. Mimari amaçla yapılan reklamlar sosyal ağlarda konuşulan bir hal aldı. Konuşuldukça akılda kalan bir isim haline geliyor. Yeni medyaya verilen reklamlarla gözümüz bir şekil de o reklamları görüyor ve bilincimize işliyor.
Yeni medyada yapılan reklamlar sayesinde iş bulma imkanlarında da bir artış görülmektedir.
Çeşitli platformlarda platform üyeleri, kendi ürettikleri tasarım, proje vb. içerikleri paylaşabilir ve platformda bulunan birçok farklı sosyal ağ fonksiyonlarını kullanarak birbirleri ile iletişime geçebilirler.
Mimari Platform dahilinde ayrıca, gelişmiş bir marka ve ürün katalog sistemi bulunmaktadır. Üyeler; gelişmiş katalog sistemi sayesinde, marka ve spesifik ürün araması yapabilir, seçtikleri markaları takip edebilir ve seçtikleri ürünler ile kişisel arşiv sistemi oluşturabilirler.

“Mimari Medyada Söylemler” konferansı mimari medyanın yapılı çevre üzerindeki rolünden, basılı yayın/dijital yayın ikilemine, mimari medyadaki talep ve iktidar ilişkilerinden mesleki sorunlara dek pek çok konu tartışıldı.Bu konferansdan bazı başlıklar;

Gündem Belirlemede Medyanın Rolü
Medyanın iletişim aracı olarak gündem oluşturma ve belirleme gücüne dair olarak , Mimarlık dergisinden Bülent Tuna, belirtmek istediği konunun mimarlık medyasının yapılı çevre üzerindeki rolü olduğunu vurguladı.
Yaptığı kısa araştırmaya dayanarak Türkiye'de toplamda 100'ü aşkın mimari kaynak olmasına rağmen, mimarların etkinliğinin yeterli düzeyde olmadığını vurguladı. Bununla birlikte mimari medyayı sadece resimli baskılar olarak tanımlamanın haksızlık olacağını belirten Tuna, ciddi dergilerin varlığına, yayınların çok olmasının farklılıklara olanak tanıdığına dikkat çekti ve ekledi: "Medyanın toplumdaki mimarlık kültürünün gelişmesinde etkili olacağını düşünüyorum."

Bir Paylaşım Ortamı Olarak Medya
Medyayı bir ortam olarak ele alan Yapı Dergisi'nden Yasemin Enginöz medyanın sadece yayınları kapsamadığını, çok fazla etkinlik yapıldığını ve mimarlık medyasının aslında bir bütünü kapsadığını belirtti. Enginöz, yapı sektörü ile oldukça iç içe olan mimarlık medyasının sadece mimarlık ile sınırlanamayacağını ve kitlenin tamamına hitap etmesi gerektiğini vurguladı.
Süreli, kişisel ve dijital yayınların yanı sıra çok yaygın olan dekorasyon dergilerinin varlığına dikkat çeken Enginöz, mevcut ortamda dijital yayınların hem kolay erişilebilir hem de maliyetsiz olması açısından çok daha yaygınlaşabileceğini ve mimarlığın doğru anlatılmasında, gündemin belirlenmesinde oldukça ön açıcı olabileceğini belirtti.
Arkitera'nın kurucu ortağı Ömer Yılmaz, Arkitera.com'un Hüseyin Kahvecioğlu'nun kurmuş olduğu Anaftar Pafta'dan sonra mimarlık alanındaki ilk internet yayını olduğunu belirtti. Yılmaz'a göre mimari medyada 4 önemli aktör var ve bunlar: Arkitera, Yapı Endüstri Merkezi, Tasarım dergisi ve Depo. Arredamento Mimarlık Boyut yayınlarının prestij dergisi. XXI dergisi ile Mimdap ise kendi güçleri ile ayakta kalmaya çalışıyor Ancak yine de mimarlık medyasının yapı sektörü üzerinden beslendiğinin üzerinde önemle durdu.

Mimari Medyada Konum ve Söylem İlişkisi
Mimar Uğur Tanyeli mimarlığın çok farklı alanları ve anlamları olduğunu belirtti. Medya ve mimarlık arasındaki ilişkinin zorluğuna ve mimari medya kullanıcılarının monolotik bir bütün olarak ele alınamayacağına değinen Tanyeli, bu alanda sayısız aktör bulunduğunu ve dijital medya ile basılı yayınların konuları ele alış ve sorgulayış biçimlerinin büyük farklılıklar taşıdığını ekledi.

Mimari medyanın mimarlığın kapalı çevresinin çözülmesinde önemli bir yere sahip olduğunu vurgulayan Yasemin Enginöz kitap ve dergi gibi statik yayınların yanı sıra Yapı'nın dijital medyada da akmasını planladıklarını belirtti. Güncel medya dendiğinde derginin bunu karşılamada yetersiz kaldığını vurgulayan Enginöz, dergi okuyucusunun ise farklı beklentileri olduğunu ekledi. Yapı dergisinin bir şeyleri kırma amacı gütmediğini belirten Enginöz dergi işinin seçici olmayı gerektirdiğini ve aynı seçiciliğe dijital yayın aşamasında da devam edeceklerini ancak artık herkese daha kolay ulaşabileceklerini ekledi.
Kenan Güvenç'in Arkitera'ya dair olarak "dijital medyada hem sosyo-iktisadi hem de imgesel bağlamda bir mimarlık borsası oluşturulabileceği" sorusuna basılı yayınlardan her zaman için daha çok reklam geliri elde edildiği cevabını veren Ömer Yılmaz, Türkiye'nin en çok reklam alan yayının RAF Ürün Dergisi olduğunu vurguladı. Mimari medyanın gayrimenkul sektöründen bağımsız hareket edemeyeceğini ancak kişisel "blog"lardan ve özellikle Twitter'dan çok güzel muhalif yayınlar yapıldığından bahseden Yılmaz'ın görüşü basılı yayının çok yakında ortadan kalkacağı ve medyanın bireysel yayıncılığa doğru gideceği yönünde.

Üretim aşamasını çok katmanlı bir süreç olarak yorumladıklarını belirten Enginöz, konuya daha farklı bir noktadan yaklaştı. Enginöz'e göre dijital yayınların en önemli özelliklerinden biri aynı ürünün yeniden üretimine olanak sağlamasıydı. Sürecin ilk aşamasının üreticiye geri dönüş ikinci aşamasının ise ortama ve kamusal alana geri dönüş olduğunu belirten Enginöz, bu strüktürün geçişin geniş kitlelerce yapılmasını mümkün kıldığını belirtti. İdeal medya denen şeyin olmadığı, aralarda boşluklar bulunduğu ve bu boşlukların doldurulması gerektiği görüşünü savunan Enginöz, yaptıklarının da buna karşılık geldiğini söyledi.
Kolokyum.com'un ise bu bağlamda durduğu yer daha farklı. Mimari medyada durdukları noktayı yarışma bazlı olarak tanımlayan Evren Başbuğ, mimari paylaşım açısından bir platform sunduklarını belirtti. Başlarda proje elde etmek adına çok fazla efor sarf ettiklerini ancak şimdi yarışma sonuçları açıklandıktan sonra kişilerin kendi sayfalarında vakit kaybetmeden yayınladıklarını söyleyen Başbuğ, telif hakkı ile ilgili bir sorun yaşamadıklarını ekledi. Başbuğ'un görüşüne göre bu geleneksel medyanın ulaşamayacağı bir hız. Ona göre, basılı yayınlar tamamen ortadan kalkmasa bile kendini yenileyemeyen kaynaklar ortadan kalkacak. Yasemin Enginöz ise içeriklerin söylem yarattığını belirtti. Telif hakkı bu kadar kolay dağıtıldığı zaman sınırların yıkıldığını, YEM'in her şey için telif ücreti ödediğini, giderleri olan, çok fazla sayıda ve nitelikli personeli bulunan kurumsal bir yapı olduğunu vurgulayan Enginöz giderlerin ancak reklamlarla kapatılmaya çalışıldığını ekledi.
Tartışma, mimarlık medyasının duruşu, konumu ve ürettiklerine dair oldukça ilginç, yenilikçi ve çok sesli bir platform oluşturdu.

MİMARLARA YÖNELİK PAZARLAMA HAKKINDAKİ GERÇEK
Mimarlara yönelik başarılı pazarlama, ideal potansiyel müşterilerin ilgisini, arzusunu ve eylemini ortaya çıkarmaktadır.
Bir mimarlık firmasını başarıyla pazarlamak için takip edilmesi gereken belirli bir formül var. Pazarlama formülünün ilk kısmı "Dikkat" 'dir.
Potansiyel müşteriler sizin bulunduğunuzu veya nerede bulacağınızı bilmiyorsa, daha fazla iş bulmak zor olacak!
Dikkat çekmek için, potansiyel müşterilerin sizi ve firmanızı duyabilmesi için bir yol olması gerekir.Bunun için yapılabilecek şeylerden bazıları;
*Bir endüstri yayını için bir makale yazma
*Blog veya web sitesi açmak
*Yayınlanmış bir projeye sahip olmak
*Dijital reklamlar ve tanıtımlar
Potansiyel müşteriler varlığınızın farkında olduktan sonra, sizin ve firmanızın çalışma konusundaki ilgisini artırmak sizin işinizdir.
“Daha iyi" olduğunuzu nasıl ispatlayabileceğinizi düşünebilirsiniz.
Bununla birlikte, "daha iyi" olduğunuzu kanıtlamak zor ve aynı zamanda çok özneldir. Daha iyi olduğunuzu ispatlamaya çalışmak yerine, paketin öne çıkması ve ideal müşterilerinizi çekmenin çok daha kolay bir yolu var: ne kadar farklı olduğunuzu gösterin.Eğer biraz dikkat çektiysek şimdi bu ilgiyi yükseltmek ve arzuya çevirmek gerekir.
Arzu, müşteriyi sizinle çalışmaya zorlayan güçlü bir duygudur.
Bu isteği oluşturmak için, müşterilerin ihtiyaçlarını ve hedeflerini anlamak gerekir.
Formülümüzün son kısmı "Eylem".
Çoğu mimarlık firması pazarlaması başarısız çünkü güçlü, müşteri odaklı bir fayda içeren net bir çağrı yok.
Satış süreçlerindeki her pazarlama mesajı ve adımında, başka bir işlem yapmak için bir davetiye bulunmalıdır.
"Gelecek salı günü görüşürüz" veya "birlikte ne zaman birlikte çalışabiliriz?" Diyerek bu kadar basit olabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder